Popometr pro automatizovaná vozidla přichází z cloudu Bosch

Popometr pro automatizovaná vozidla přichází z cloudu Bosch

Cit představuje faktor při řízení automobilu, který by se neměl podceňovat. Jaký je stav silnice, jak dobře drží pneumatiky? Mít nebo si vyvinout pro tyto věci cit pomáhá řidičům k dosažení přiměřeného a bezpečného řízení vozidla. Závodní jezdci si pro to již vytvořili vlastní pojem „popometr“. Myslí tím zadní část těla, kterou sedí na sedadle řidiče a díky které během jízdy vycítí stav vozovky. Také automatizovaná vozidla nutně potřebují informace o podmínkách na silnici. Bohužel ale nemají pro něco takového cit – nebo alespoň až dosud neměly. Bosch nyní totiž vyvinul popometr i pro automatizovaná vozidla. „Déšť, sníh, led – pomocí našich prediktivních služeb o stavu komunikací hlásíme nebezpečí dlouho před tím, než nastane kritická situace. Využíváme k tomu údaje o počasí od našeho partnera firmy Foreca. Automatizované vozidlo tak naprosto přesně ví, kde a jak může řídit autonomně,“ říká Dr. Dirk Hoheisel, člen představenstva Robert Bosch GmbH.

Foreca je jedním z předních světových poskytovatelů informací o počasí, s dvěma desetiletími zkušeností v oblasti předpovědi počasí na komunikacích. „Spojení odborných znalostí firem Foreca a Bosch povede k nové éře předpovědi o stavu komunikací. Na rozdíl od předpovědí počasí v médiích berou služby Bosch o stavu komunikací v úvahu hned několik prognostických scénářů,“ říká Petri Marjava, obchodní ředitel firmy Foreca. Služby o stavu komunikací zvyšují bezpečnost a plynulost jízdy. Navíc se zvyšuje dostupnost funkcí automatizovaného řízení. Bosch plánuje celosvětově uvést na trh svůj balíček služeb v roce 2020, zpočátku na základě údajů o počasí. Následně s nárůstem počtu propojených vozidel na silnicích budou přibývat i data poskytnutá těmito vozidly, která budou službu dále vylepšovat.

Automatizovaná vozidla rychle přizpůsobí rychlost

Až do vysoké úrovně automatizované jízdy SAE 4 závisí rozhodnutí o převzetí řízení vozidlem na faktorech, jako jsou typ vozovky, rychlostní rozsah a podmínky prostředí. U budoucích automatizovaných vozidel bude toto rozhodnutí založeno také na prediktivních službách o stavu komunikací poskytovaných firmou Bosch. Díky jejich pomoci automatizované vozidlo včas získá povědomí o tom, jaké podmínky prostředí je možné očekávat. To znamená, že bude mít dostatek času na přizpůsobení stylu jízdy, namísto toho, aby musel při prvních známkách zhoršených silničních podmínek úkolovat řidiče. Například v dešti přizpůsobí včas svou rychlost tak, aby se vyloučilo riziko aquaplaningu a bylo možné kdykoliv bezpečně zastavit. Bez ohledu na úroveň automatizace SAE je výsledkem bezpečná a zároveň plynulá a pohodlná jízda.

Automatizovaná jízda kdykoliv a kdekoliv je to možné

U svých prediktivních služeb o stavu komunikací spoléhá Bosch na víceúrovňový koncept. V době plánovaného uvedení na trh v roce 2020 nelze očekávat, že bude na silnicích dostatečný počet propojených vozidel. Bosch odhaduje, že v Evropě bude k pokrytí zhruba 80 000 km dálnice potřeba přibližně 20 milionů propojených vozidel. Z toho důvodu budou předpovědi počasí na komunikacích zpočátku jediným spolehlivým zdrojem informací pro vyvození správných závěrů o aktuálním stavu komunikací, a to zejména ve venkovských oblastech s nižším provozem. Potřebná data o počasí na silnicích bude Bosch nepřetržitě získávat od firmy Foreca. Bosch si důkladně prověřil několik předních poskytovatelů a ukázalo se, že finští experti na počasí jsou v celosvětovém měřítku nejpřesnějším poskytovatelem dat o počasí na komunikacích. Čím přesněji bude možné nebezpečné podmínky předvídat a lokalizovat, tím jednodušší bude udržet maximální dostupnost funkcí automatizované jízdy. Díky celosvětové referenční měřící flotile a metodám strojového učení dokáží Bosch a Foreca optimalizovat bezpečnost a dostupnost modelů aktuálního počasí na komunikacích. Tímto způsobem obě společnosti dosáhly úrovně bezpečnosti, která bude nezbytná pro životně důležité systémy, jako je automatizovaná jízda.

Zásahy ESP umožňují stanovit koeficient tření

S dostatečným počtem propojených vozidel na silnicích bude Bosch moci doplnit své prediktivní služby o stavu komunikací daty přímo z vozidel. Tyto údaje budou zahrnovat informace uložené na CAN sběrnici - tedy centrální datové síti vozidla: Jaká je teplota uvnitř a vně vozidla? Jsou v provozu stěrače čelního skla? Díky konektivitě nezůstanou tato data nevyužitá, ale najdou si přes příslušný back-endový server výrobce vozidla svou cestu do cloudu Bosch. Bosch navíc vyhodnotí pravidelné zásahy protismykového ESP systému. Pomocí matematických metod mohou inženýři změřit koeficient tření povrchu vozovky u každého kola, stejně tak jako jeho stav. Když se všechna tyto data zkombinují a inteligentně vyhodnotí, je výsledkem balíček inteligentních služeb Bosch – a uklidňující pocit, že jste v dobrých rukou.

Zdroj informací

Bosch Diesel s.r.o. a NejBusiness.cz

Datum

7. srpna 2018

Diskuse

Žádný komentář dosud nebyl vložen

Generální partner

E-FeedBack.cz
Lidský potenciál naplno!

Partneři a podpora

Hamri.cz   NejBusiness.cz

Sarapis - doplněk stravy    Immunn44 - pro Váš imunitní systém
Info-AutoMotive.cz

Facebook

Page generated in 1.5974 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál