V Daikinu zaměstnancům platí za „zlepšováky“, které jim ulehčují práci

V Daikinu zaměstnancům platí za „zlepšováky“, které jim ulehčují práci

Současný nedostatek lidí na českém trhu práce nutí zaměstnavatele stále přicházet s novými nápady, jak si udržet ty stávající. Většina firem se uchyluje k finančním odměnám nebo dalším nepeněžním benefitům, je ale potřeba vymýšlet nové a neokoukané motivační nástroje. V plzeňském výrobním závodě na klimatizační jednotky Daikin byli kreativní a začali vyplácet peněžní odměny za konstruktivní nápady svých zaměstnanců.

V plzeňském podniku motivačnímu nástroji říkají Kaizen (z japonštiny zlepšení nebo změna k lepšímu), což odkazuje na filozofii či postupy zdokonalování procesů ve výrobě - zejména ve strojírenství a řízení podniků. Je o neustálém a souvislém zlepšování. První zmínky o systému Kaizenů jsou už z padesátých let minulého století. Japonští manažeři obecně tvrdí, že na prvním místě není zisk, ale kvalita. Pokud se postaráte o kvalitu, zisk se zákonitě dostaví. Je to nikdy nekončící proces. První výstupy mohou být vidět již za půl roku, opravdová změna může trvat i několik let.

Nápadů na zlepšení nějakého pracovního procesu Daikin uznal za rok a půl 431. Mezi  takovými „zlepšováky“ byl i nápad jednoho ze zaměstnanců Daikinu, Tomáše Carvy, který vymyslel způsob, jak lépe a bezpečněji převážet vyšší množství přepravních košů s výrobními díly. Stačila k tomu prostá spona, která slouží k jejich vzájemnému spojení  do jednoho celku. Operátor má tak přepravovaný materiál pod kontrolou, současně jsou vozíky i lépe ovladatelné. Je to jeden z  nápadů, kterých jsou každý měsíc desítky, například letos v únoru jich bylo až neuvěřitelných 40.

„Filozofie Kaizenů vychází z toho, že je efektivnější dělat každý den maličkou změnu k lepšímu než jednorázové velké změny. Učí lidi zodpovědnosti a vede je k tomu, aby vymýšleli zlepšováky a nebyli lhostejní k tomu, co se v jejich okolí děje,“ říká manažer výroby Jan Bezděk a dodává, „je jedno, zda zaměstnanci přispějí maličkostí ve vylepšení denního provozu nebo vymyslí způsob jak zefektivnit výrobní proces. Výsledek je vždy takový, že se lidem pracuje lépe, firma prosperuje a tím inspiruje ostatní. Hodnoceny jsou i samotné snahy o zlepšení, což znamená, že se „Kaizen“ nemusí ve finále vůbec realizovat.“

Zdroj informací

Allmedia4u a NejBusiness.cz

Datum

3. září 2018

Fotogalerie

Diskuse

Žádný komentář dosud nebyl vložen

Generální partner

E-FeedBack.cz
Lidský potenciál naplno!

Partneři a podpora

Hamri.cz   NejBusiness.cz

Sarapis - doplněk stravy    Immunn44 - pro Váš imunitní systém
Info-AutoMotive.cz

Facebook

Page generated in 1.2531 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál